VlaS: Vlaamse Traditionele Sporten vzw

Gezond leven? BEWEEG!

|

Brugge, November 2017

Onlangs werd de nieuwe voedingsdriehoek in Vlaanderen geïntroduceerd. De aangeleerde driehoek uit onze kindertijd werd grondig hertekend en zo hebben ze dit ook gedaan met de bewegingsdriehoek. Wil je gezond leven? Beperk stilzitten en beweeg. Hoe je dit best aanpakt, geeft de bewegingsdriehoek helder weer.

Vlamingen zijn sterk in sedentair gedrag of anders gezegd: zijn sterk in lang stilzitten (en liggen). En dat is niet goed. We zitten gemiddeld acht uur per dag, terwijl een gezonde dag bestaat uit een mix van zitten, staan & bewegen. Je ziet op de bewegingsdriehoek dat linksonder oranje is gekleurd. Dit staat voor sedentair gedrag, wat dus niet goed is.

De groene balken zijn de drie andere bewegingscategorieën. Dit gaat van matig intensief tot hoog intensief bewegen. Onder licht intensief (lichtgroene balk) bewegen verstaan we de dagdagelijkse dingen die we doen en kunnen doen. Bijvoorbeeld staand bellen i.p.v.  te gaan zitten of licht huishoudelijke taken zoals stofzuigen en koken. Maar bijvoorbeeld ook: klepschieten, katapultschieten, kruisboog, staande wipschieten, doelschieten, airsoft shooting)

De tweede, iets donkerder groene zone is deze van matig intensief bewegen. En deze zone is zeker voor iedereen ook haalbaar.  Je moet zeker geen buitengewone inspanningen doen om voldoende matig te bewegen. Eens stevig gaan stappen of goed doorrijden met je fiets of de trap(pen) nemen leveren al heel wat gezondheidsvoordelen op. Bijvoorbeeld een wedstrijd schaarbaankegelen of curling.

Bovenaan de driehoek staat het bewegen aan hoge intensiteit, het donker groene. Het is ideaal om minstens éénmaal per week te gaan sporten en om wekelijks de spieren te versterken. Je beweegt niet alleen hoog intensief als je sport, want sporten doe je meestal op geplande momenten. Ook in het dagelijkse leven kun je hoog intensief bewegen door bijvoorbeeld de trappen op te lopen met volle boodschappentassen. Bijvoorbeeld touwtrekken.

Maar wie elke dag matig intensief (tweede blok) beweegt, geniet nog meer van de gezondheidsvoordelen.

Hoe kunnen we dit in bruikbare acties vertalen voor onze leden? Sommige leden die op minder dan een kilometer van het sportlokaal of de accommodatie wonen zouden bijvoorbeeld te voet kunnen gaan. Wie iets verder woont kan zelfs de fiets nemen. Op die manier zijn je spieren al wat opgewarmd waardoor je het risico’s op blessures verlaagt. Heb je een discipline waarin verschillende ronden worden afgewerkt, blijf dan rechtstaan totdat het terug aan jou is. Ga niet zitten wachten totdat jij terug aan de beurt bent.

Het is uiteraard ook niet voor iedereen evident om de aanbevelingen zomaar te volgen. Maar elke stap is een stap vooruit richting een gezonder leven. Het is al een gezonde gewoonte om meer af te wisselen tussen staan en zitten.

Op www.gezondleven.be kun je nog meer info en tips vinden om meer te bewegen.

(CV)

bewegingsdriehoek klein

“De nieuwe bewegingsdriehoek met de drie bewegingscategorieën in het groen."